Hvad gør vi, når en medarbejder rammes af kræft?

Når en medarbejder får kræft, rammes omgivelserne også, herunder arbejdspladsen og kollegerne. Det er naturligt gerne at ville hjælpe den kræftramte, men ofte lammes vi af spørgsmålet: “Hvad er det rigtige at gøre?”.

Er du leder, vil du sikkert ret hurtigt skulle finde ud af, hvordan den syge medarbejders arbejdsopgaver skal løses under sygdomsforløbet. Der opstår akutte problematikker, som skal løses i kølvandet på en sygemelding, såsom: Hvem skal løse opgaverne? Hvor længe? Og kan de det? Der skal tages hensyn til den syge medarbejder, og mange ting er uafklarede. Det kan være en vanskelig periode.

Leder såvel som kolleger kan være i tvivl om, hvordan de skal forholde sig til medarbejderen under sygdommen og behandlingsforløbet. Spørgsmål som: Skal vi kontakte ham/hende? Hvad er det rigtige at gøre? Skal vi spørge ind til…? vil ganske naturligt dukke op hos mange.

Kan du nikke genkendende til noget af ovenstående, er følgende en relevant mulighed for din virksomhed:

  • Foredrag af en kræftoverlever. Jeg har selv været ramt af kræft. Jeg havde en god arbejdsplads under min sygdom og kender til vigtigheden af arbejdspladsens forståelse og interesse.
  • Spørgerunde i virksomheden, hvor leder og kolleger kan stille alle de spørgsmål, de går og tumler med, men ikke føler de kan stille den syge medarbejder. Få svar på alle spørgsmålene fra én som HAR været der, uden at jeres kræftramte medarbejder og kollega føler sig sat i skudlinien.
  • Uddannelse af kollega til at varetage kontakten med den kræftramte medarbejder.

Der kan laves en samlet pakke, som er tilpasset lige netop din virksomhed.

Comments are closed.