8. okt 2014

Spis en økologisk plantebaseret kost

af 0 Permalink 0

Er du allerede veganer eller vegetar, så er du rigtig godt på vej i den rigtige retning. Men for dig der spiser kød og mejeriprodukter som en fast del af din kost, kan det godt virke uoverskueligt eller endda fuldstændig uinteressant, fordi du gerne vil beholde kødet i din kost.

Ikke desto mindre, så er foreligger der rigeligt dokumentation på at en plantebaseret kost er det eneste rigtige hvis du vil holde sygdom fra livet. Plantekosten er rig på vitaminer, mineraler og næringsstoffer som bidrager til at kroppens Ph-værdi bliver mere basisk. En basisk krop er en iltrig krop. Kræftceller, bakterier og virus trives i iltfattige miljøer, så jo bedre iltet din krop er des bedre kan du holde sygdomme væk.

Den rå plantebaserede kost er helt klart den bedste fordi alle vitaminer og mineraler er bevaret. Spis altid økologiske grøntsager!! I det mindste så sørg for at de grøntsager du spiser rå er økologiske

Men som nævnt tidligere, så kan det godt være lidt af en mundfuld at droppe alt kød, mejeriprodukter, fisk, æg og lignende. Derfor vil jeg anbefale at du bruger listen nedenfor til stille og roligt at udelukke de enkelte ting fra din kost i det tempo der passer dig bedst. Listen er prioriteret, så start fra toppen af. HUSK også, at det er bedre at skære ned end slet ikke at gøre noget.

  1. Sukker er kræftcellers foretrukne føde, så jo mindre du indtager jo bedre. Det kan være svært at fjerne helt, men vær særligt opmærksom når du køber ind, mange forarbejdede fødevarer får tilsat sukker i rigelige mængder.
  2. Forarbejdede fødevarer. Pålæg, konserves og morgenmadsprodukter er de primære. De første to er spækket med stabilisatorer, konserveringsmidler, E-numre, salt og sukker. Morgenmadsprodukterne er typisk meget lidt næring med masser af sukker.
  3. Kød, herunder også fisk og fugl. Hvis du ikke kan overskue at droppe det hele på én gang, så prøv om du kan skære ned til 2 – 3 gange om ugen, og spis så vidt muligt ALTID økologisk, så undgår du de store mængder antibiotika og anden medicin som især kyllinger og svin bliver proppet med.
  4. Mejeriprodukter. Osten vil nok være det sværeste for de fleste, men udover at stoppe din fordøjelse, så er ost også en af de rigeste kilder til det dårlige kolesterol. Mælkeprodukter klumper sammen i dine tarme, og er svært fordøjelige, hvilket medvirker til at den mad du ellers spiser kommer til at “stå i kø” og begynder at gå i forrådnelse FØR det bliver fordøjet. Hvis du lider meget af forstoppelse, vil du sandsynligvis slippe af med det problem, hvis du fjerne mælkeprodukter fra din kost. Der findes udemærket alternativer i supermarkeder såsom ris-, mandel eller sojamælk.

Plantebaseret kost er grøntsager, frø, kerner og nødder, frugt og bær. Du kan også spise ris og pasta lavet uden æg.

Spis farverige grøntsager, prøv om du kan få 2 – 3 forskellige farver på din tallerken for hvert måltid. Masser af bladgrønt så som spinat, bladselleri, romainesalat og kål. Broccoli er rigtig godt fordi den indeholder kræftbekæmpende stoffer og så er den rig på C-vitaminer. Sæt gulerødder, agurk og rød peber på bordet i rå tilstand, selv ungerne elsker at spise dem :-).

De vigtigste grøntsager, når du skal bekæmpe eller forebygge kræft:

  • Spirer af bukkehorn, broccoli og kløver
  • Spirer af ærter og solsikke
  • Gurkemeje
  • Broccoli
  • Spinat
  • Hvidløg og ingefær

OBS!

Spis kun frugt og bær på tom mave, dvs. om morgenen.

Hvis du har fået konstateret celleforandringer eller kræft, så undgå frugt og bær, da de er rige på sukker, og selvom det er naturligt sukker, så er det stadig guf for kræftceller. Hvis du alligevel vælger at spise frugt og bær, så spis citrusfrugter, de er rige på C-vitamin. C-vitaminer er enhver kræftcelles værste mareridt. Husk også, at det stadig er bedre at snack’e i lidt frugt end i slik, chips og chokolade.

Du kan lære meget mere om den plantebaserede kost på Veganeren.dk.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *